I yoga finns ingen konkurrens eller tävling, alla tränar efter sina personliga förutsättningar och fokus ligger på att utföra asanas korrekt och i harmoni med kroppens anatomi. Med enkla hjälpmedel såsom klossar, filtar och bälten kan alla utöva och uppleva maximal effekt av asanas. Detta gör att du kan komma åt alla olika muskler och få mer plats inuti kroppen din andning blir friare. När du tränar  yoga ökar du medvetenheten om kroppens hållning, du tränar styrka, smidighet, balans och koncentration blir friare. 

divider-free-img.png

Iyengar Yoga

Grundkurs

Rekommenderas om du inte tidigare utövat Iyengaryoga. Du lär dig de viktigaste grunderna i Iyengaryoga och är sedan klar till att fortsätta på nivå 1

Nivå 1

Denna nivå är är den breda basen i Iyengaryogan. Du lär dig de stående ställningarna, lättare sittande, bakåtböjningar och vridningar. Du får även lära dig axelstående. Rekommenderas att du tränar denna nivå i 1 - 2 år eller längre. Är en bra nivå att börja på om man haft uppehåll en längre tid med sin yoga

yoga3-free-img.png

Nivå 2

Vi går djupare in i ställningarna från nivå 1 och fin justerar. Du får lära dig huvudstående. Vi rekommenderar att du tränar på denna nivå minst 2 år.

styrketräning

Styrketräning för yogisar

Genom att utöva Iyengar yoga upptäcker vi snabbt våra obalanser i kroppen, men att komma till rätta med dem är inte en självklarhet. Ibland är obalanserna så stora så att det är svårt att effektivt komma åt de muskelgrupper som behöver aktiveras och som komplement till yogan erbjuder vi styrketräning. Vi lär oss att bli starkare och kunna dra nytta av det i vår yogaresa eller bara i det vardagliga livet .

yoga natur

Fördelar med Yoga

Yoga gör att du fylls av energi, styrka och optimism. Du blir väl balanserad, fokuserad och koncentrerad, mindre mottaglig for stress och yttre påverkan. Ditt sinne blir lugnt och du känner dig mentalt stark. Yoga hjälper dig att övervinna hinder på din väg. Kroppen blir stark, smidig och uthållig

Vad säger eleverna

”Iyengaryogan har gjort att jag blivit både starkare och smidigare. Jag har tack vare yogan fått en kroppsmedvetenhet som gör att jag kan utnyttja det jag lärt mig när jag sitter och står på jobbet, vilket har minskat på muskelspänningar i framför allt axlar och nacke. Att få möjligheten att yoga mitt på dagen, och dessutom i företagets lokaler gör att jag både får mer energi på jobbet och att jag har träningen avklarad när jag kommer hem från jobbet - ett win-win för både mig och företaget.”
Sofia Hellman
ÅF
”Det är vardagslyx att under en lunchtimme få tillgång till förstklassig yoga. Yogan är ett fantastiskt bra komplement till all annan träning, där man framförallt – utifrån sin egen nivå - förbättrar sin hållning, rörlighet och får ett medvetande om sin kropp.”
Kristina Geers
ÅF
Jag har deltagit på Tanjas och Patriks styrketräningskurs likväl som på Tanjas ordinarie yogakurs. Dessa kurser har många beröringspunkter, men de ger också olika saker även om de samtidigt fint kompletterar varandra och verkar för samma ändamål: att få en stark och balanserad kropp och sinne, att träna styrka anatomiskt korrekt och med yogan tänja sin kropp till hälsosamma gränser. Kurserna har gett mig en ny trygghet att träna, nya muskler att spänna och ett roligt sammanhang och stöd för att få träningen gjort. En jätte bra kombination!!! Tack. Namaste, Merja
Merja Mankila
På väg till ett yogapass med Tanja känner jag mig alltid glad och på väg hem igen känns hela jag stark och fri! Tanja är mycket duktig på att variera övningarna så att det blir både intressant och spännande och ibland lite utmanande men alltid väldigt välgörande! Yogan gör att jag behåller kroppens mjukhet samtidigt som jag bygger upp både inre och yttre styrka! När det är ett långt uppehåll t.ex. under sommaren saknar jag Tanjas lektioner!
Christina Schön-Ohlsson

Consectetur adipiscing elit elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.​ Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.